Årsmöte Isätraviks tomtägarförening 2017

 

Tid: Lördag den 29 april 2017 klockan 13:00

Plats: Festplatsen, Isätravik

1.  Val av ordförande och sekreterare

Claes Ander valdes till ordförande för mötet.

Simon Karlsson valdes till sekreterare för mötet.

 

Ordförande hälsade alla välkomna.

2. Val av två justeringsmän

Till justeringsmän valdes Ingrid Rangdén och Jan Jakobsson.

3. Fråga om kallelse till årsmötet skett i behörig ordning

Mötet konstaterade att kallelse till årsmötet har skett i behörig ordning.

4. Verksamhetsberättelse

Styrelsens ordförande Bo Lundin redogjorde för verksamheten under året och mötet godkände styrelsens verksamhetsberättelse.

5. Inkomst och utgiftsstat för verksamhetsåret

Styrelsens kassör Kerstin Monthan redogjorde för dessa uppgifter. Mötet godkände inkomst- och utgiftsstat utan anmärkning.

6. Föredragning av styrelsens och revisorernas berättelse

En extern och en intern revisor har gått igenom handlingarna och lämnat revisionsberättelser.

Föreningens revisor Claes Ander läste upp sin revisionsberättelse.

 

Revisorerna har inte lämnat någon erinran mot redovisningen utan har rekommenderat mötet att bevilja styrelsen ansvarsfrihet.

7. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen

Mötet beviljade styrelsen ansvarsfrihet.

8. Beslut om arvode

Mötet beslutade att arvoden ska vara desamma som tidigare år. Arvodena innefattar:

Styrelsen: 2 båtplatser och fri medlemsavgift.

Revisorer: 1 båtplats och fri medlemsavgift.

Hamnkapten: 2 båtplatser och fri medlemsavgift.

Bryggförmän: 1 båtplats och fri medlemsavgift

9. Fastställande av årsavgift

Mötet beslutade att årsavgiften för medlemmar ITF ska behållas oförändrad på 300 kronor.

Mötet beslutade att båtplatsavgiften för externa medlemmar ska höjas med 500 kr för år 2018. Nya båtplatsavgifter 2018 blir:

 

Båtplatsavgifter 2018

Platsbredd

Medlemmar

Externer

2 meter

500 kr

3500 kr

3 meter

1000 kr

4500 kr

4 meter

1500 kr

5500 kr

För externa båtplatsinnehavare tillkommer även en vägavgift på 720 kr per år och båtplats. Vägavgiften vidareförmedlas till Flaxenviks vägförening.

 

10. Fastställande av verksamhetsplan samt behandling av budget

Styrelsens ordförande Bo Lundin gick igenom verksamhetsplanen, som var utskickad med kallelsen till årsmötet. Årsmötet godkände verksamhetsplanen efter följande tillägg:

 

·         Vi behöver säkerställa att nyinflyttade får information om ITF och bjuds in till föreningen. Johan Bernalt erbjöd sig att undersöka om vi kan sätta upp en webbplats eller en facebooksida för enklare kommunikation med medlemmarna.

·         Mötet gav styrelsen uppdrag att fortsatt utreda kostnader och konsekvenser av en eventuell elinstallation på bryggorna i hamnen. Om styrelsen vill gå vidare med en beställning under året kallas till en extrastämma för beslut i frågan.

 

Budgeten för verksamhetsåret föredrogs och godkändes.

11. Val av styrelseledamöter och suppleanter

Johan Bernalt föredrog valberedningens förslag till styrelsesammansättning. Ledamöter valdes i enlighet med förslaget.

  

Ordförande: Bo Lundin (1 år kvar)

Kassör: Kerstin Monthan (omval, 2 år)

Ledamot: Simon Karlsson (omval, 2 år)

Ledamot: Alf Koch (1 år kvar)

Ledamot: Stefan Dahl (nyval, 2 år)

Suppleant: Michael Eriksson (omval, 1 år)

Suppleant: Björn Höglund (omplacering från ledamot)

Hamnkapten: Johan Bernalt (Nyval, 2 år)

12. Val av revisorer 

Revisor: Claes Ander (omval, 1 år)

Revisorssuppleant: Anders Jerpdal (omval, 1 år)

 

Mötet beslutade att en extern revisionsbyrå inte ska anlitas för kommande år.

13. Val av bryggförmän

Brygga 1: Alf Koch (omval, 1 år)

Brygga 2: Peter Schönthal (nyval, 1 år)

Brygga 3: Dan Berger (omval, 1 år)

Brygga 4: Johan Bernalt (nyval, 1 år)

Brygga 5: John Tommos (omval, 1 år)

Brygga 6: Willy Hansson (omval, 1 år)

Brygga 7: Michael Eriksson (omval, 1 år)

14. Val av valberedning

Till valberedning valdes Helena Ekholm (nyval, 1 år) och Bo Lundin (nyval, 1 år). Helena är sammankallande.

15. Midsommarfest – val av festkommitté

Helena Ekholm erbjöd sig att vara sammankallande och hålla i planeringen av midsommarfesten. Till festkommittén valdes även Claes Ander, Simon Karlsson, Tomas Caesar och Curth Månsson.

16. Behandling av frågor som väckts av styrelsen eller revisorerna, eller som av medlem skriftligen framlagts för styrelsen senast den 1 mars

Inga motioner har inkommit till styrelsen och inga andra frågor från styrelsen eller revisorerna fanns för behandling.

17.  Information från styrelsen

Styrelsen informerade om att parkeringslösningen, med bevakning av Prevendo Bevakning, startar från den 15 maj. Styrelsen har fått positiv återkoppling på den information om parkeringslösningen som skickats ut.

18.  Övriga frågor

Grill och kräftfest anordnas i viken den 12 augusti. Bo Lundin håller i planeringen för detta.

 

En fråga om Y-bommar vid bryggorna lyftes. Styrelsen meddelade att detta inte är aktuellt i nuläget eftersom de flesta bryggor inte är byggda för att klara av den belastning som detta skulle innebära.

 

 

 

_____________                                                             _____________

Simon Karlsson                                                             Claes Ander

Protokollförare                                                               Mötesordförande

 

 

 

_____________                                                             _____________

Ingrid Rangdén                                                              Jan Jakobsson

Justeringsman                                                                 Justeringsman